ONTD Political

China expels Al-Jazeera English reporter

12:32 pm - 05/08/2012
China expels Al-Jazeera English reporter

Al-Jazeera says it has been forced to close its English-language bureau in Beijing after its reporter was expelled.

China's decision not to renew the press credentials and visa of Melissa Chan is the first such action against a foreign reporter for many years.

Officials have also refused to allow a replacement for Ms Chan, Al-Jazeera's China correspondent since 2007.

Al-Jazeera said it would "continue to request a presence in China".

The channel expressed its disappointment in a statement, adding that it had been requesting additional visas for correspondents for ''quite some time''. The move does not affect its Arabic-language service.

The move will be viewed as an attempt by the Chinese authorities to intimidate foreign media operating in the country, says the BBC's Martin Patience in Beijing.

Beijing insists foreign journalists are free to report in the country apart from Tibetan areas, where restrictions apply.

But in reality, correspondents often face harassment and sometimes violence when covering sensitive issues, says our correspondent.

Earlier this year, the foreign correspondents club in China issued a warning after members of the European media were attacked while covering village protests, says our correspondent.

In one incident, a French reporter had his car rammed and a group of men beat up his Chinese assistant.

'Violating rules'

The Foreign Correspondents' Club of China (FCCC) said it was "appalled" by the decision.

"Chinese officials had expressed anger at a documentary the channel aired last November. Melissa Chan did not even play a part in making that documentary," it said in a statement.

"They have also expressed unhappiness with the general editorial content on Al-Jazeera English and accused Ms Chan of violating rules and regulations that they have not specified."

Her expulsion, the statement added, followed three months of ''uncertainty'' when she was issued short-term press credentials instead of the standard one-year accreditation.

Ms Chan, who is a board member of the club, had to leave China when her last one-month accreditation expired and was not renewed.

The Al-Jazeera case comes as China prepares for its once-in-a-decade leadership change - a sensitive period in domestic politics.

It also follows two very high-profile cases that have focused attention on China.

The sacking of former political high-flier and Chongqing party leader Bo Xilai has attracted widespread media coverage, as has the recent case of activist Chen Guangcheng and his six-day stay in the US embassy.
dafairyness 8th-May-2012 08:17 pm (UTC)
I was discussing this article (well, this one: https://www.nytimes.com/2012/05/08/world/asia/china-expels-al-jazeera-english-language-channel.html?src=un&feedurl=http%3A%2F%2Fjson8.nytimes.com%2Fpages%2Fworld%2Fasia%2Findex.jsonp) with my friends earlier, and we've decided we're not surprised. It was bound to start happening. Al-Jazeera just happened to already be at the top of the government's shit list.
This page was loaded Nov 27th 2015, 8:54 pm GMT.